Vaš računalnik

vas-pc

VAŠ RAČUNALNIK

napajalnik

Preverite električni kabel, ali je vklopljen v računalnik in v elektriko? Četudi vidite, da je kabel v računalniku, preverite ali je v dejanskem stiku - potisnite kabel v vtičnico na obeh straneh.

Preverite ali je zaslon prižgan in ali so vsi kabli od zaslona v ustreznem stiku - tako električni kot podatkovni (vga, dvi)

Določene napajalne enote, kot je ta na sliki (klik za povečavo), imajo ON/OFF gumb 0-1. Preverite, da gumb ni na ničli.

Če se računalnik še vedno ne prižge obvestite RC.

Na fakulteti imamo dve domeni. JAVNA in UPRAVA. Domena je centralizirani "imeniški sistem pravic". Javni del zajema vse kabinete, knjižnice, študentske računalnike, poštni strežnik, eduroam, VIS...itd Upravni del zajema preostalo.

Vsi uporabniki so v javni domeni. Samo določeni uporabniki so tudi v upravni domeni. Uporabnik v javni domeni ni enak uporabniku v upravni domeni (s tehničnega stališča), zato tudi gesla niso enaka oziroma so lahko različna. Če vam je bilo dano enako geslo za obe domeni je to zgolj zaradi "uporabniku prjaznega" pristopa.

Uporabnik Janez Novak, se v javno domeno prijavi:

uporabniško-ime: novakj@ff.uni-lj.si
geslo: *********

Uporabniško ime sestoji iz priimekprvačrkaimena@domenačlanice. V nekaterih primerih boste videli navedeno obliko ff\priimekprvačrkaimena, pri čemer ff\ ponazarja domeno članice. S "članico" je seveda mišljena Filozofska fakulteta kot članica Univerze v Ljubljani s krovno domeno uni-lj.si.

priimekprvačrkaimena@domenačlanice oblika velja za vse uporabnike v javni domeni. Prijava s to obliko je ustrezna za računalnike v kabinetih in knjižnicah, intranet, eduroam, VIS, dostop do pošte, ArnesAAI...

Če želite spremeniti geslo po prijavi v računalnik pritisnite ctrl+alt+del ter izberite možnost Spremeni geslo. Vnesite trenutno geslo in dvakrat novo geslo. Novo geslo, dolgo najmanj 8 znakov, mora biti kompleksno! To pomeni, da ne sme vsebovati elemente trenutnega gesla, mora vsebovati velike in male tiskane črke, številke in posebne znake. Geslo je veljavno 180 dni. Po 180 dneh geslo poteče. Geslo spremenite preden vam poteče! Geslo lahko tekom istega dneva spremenite samo 1x.

Če nimate dostopa do računalnika povezanega z domeno ali ne uporabljate OS WIN, lahko geslo za javno domeno spremenite tudi preko spletnega vmesnika za elektronsko pošto (več spodaj).

Zaposleni v eni od skupnih služb (računovodstvo, kadrovska, referat...) ali tajništvu se prijavite v računalnik nekoliko drugače:

uporabnisko-ime: novakj@ffu.uni-lj.si
geslo: *********

Če po prijavi v računalnik "ni ikon" to zelo verjetno pomeni, da ste se prijavili v javno domeno.

Geslo za prijavo v računalnik spremenite na enak način. S tem boste spremenili geslo za domeno v katero se prijavite. Torej, če spremenite geslo za ffu domeno bo geslo za domeno ff.uni-lj.si ostalo nespremenjeno. Geslo za javno domeno spremenite ločeno, recimo s prijavo (na računalniku) v javno domeno.


spremeni geslo

Geslo za javno domeno se lahko kadarkoli spremeni preko spletnega vmesnika za elektronsko pošto, s klikom na možnosti in Spremenite geslo. S tem se geslo seveda spremeni za vse prej navedene storitve. Uporabite brskalnik Internet Explorer.

geslo_poteklo

Če vam je geslo poteklo in/ali nimate dostopa do računalnika povezanega z domeno, oziroma ne uporabljate OS WIN, lahko geslo prav tako spremenite preko spletnega vmesnika za elektronsko pošto. Kjer piše "Email address" naj bo vnešeno vaše uporabniško ime!! kot je to razvidno iz slike (klik za povečavo).

Če imate pri vsem tem težave se osebno oglasite v RC.

Vzrokov za zmrzovanje računalnika je "neskončno mnogo". Zmrzovanje ni enako počasnemu delovanju!

V splošnem se vzroke lahko razdeli sledeče

A - razlog je programski

- okužba z zlonamerno kodo
- težave z gonilniki
- težave z določenim programom

B - razlog tiči v strojni opremi

- trdi disk odpoveduje
- okvara RAM pomnilnika
- okvara neke druge strojne opreme

Način zmrzovanja A: računalnik sporadično postane neodziven a se po določenem času, ki ni vedno enak, ponovno prične odzivati ALI se vedno prične odzivati, ko se zgodi točno določena stvar (in obratno).

Način zmrzovanja B: računalnik sporadično postane neodziven in tak tudi ostane do ponovnega zagona, neodzivnost s časom postane pogostejša.

Način B je bolj zaskrbljujoč, saj lahko pomeni, da vam odpoveduje trdi disk. Varnostna kopija vseh podatkov je v takem primeru nemudoma obvezna.

V obeh primerih seveda obvestite RC, prijavanapak@ff.uni-lj.si

utp-vticnica


Potencialni vzroki

- mrežni kabel nima stika z računalnikom ali vtičnico oziroma mrežnim razdelilcem
- okvara strojne opreme
- napačne nastavitve mrežne kartice
- izklopljena mrežna kartica
- napačno vnešeno wifi geslo
- izpad internetne povezave na ravni fakultete ali univerze

Če imate spodaj desno (kjer je ura in datum) ikono računalnika na kateri je rdeč križ to pomeni, da ni stika s kablom oziroma vtičnico ali razdelilcem.

Preverite mrežni kabel, ali je vklopljen v računalnik in v mrežno vtičnico? Četudi vidite, da je kabel vklopljen, preverite ali je v dejanskem stiku - potisnite kabel v vtičnico na obeh straneh.

Če imate v prostoru mrežni razdelilec preverite stik kablov tudi tam. V nekaterih primerih pomaga, če mrežni razdelilec resetirate. To storite tako, da ga izklopite in ponovno vklopite v elektriko. V slučaju nedelovanja razdelilca imajo praviloma težave vse naprave, ki so priklopljene na ta razdelilec.

Če imate spodaj desno (kjer je ura in datum) ikono računalnika na kateri je rumen trikotnik in se vam internetne strani ne odpirajo ponovno zaženite računalnik.

Če vam ne uspe odpraviti napake pomoč poiščite v RC.

stikalo
posta_blokiraj

Varna raba lahko pomeni marsikaj.

Splošni napotki so sicer sledeči

NIKOLI ne odpirajte datotek katerih izvor vam je nepoznan

Kadar po pošti dobiti neko neobičajno sporočilo, ki ima priponko z mamljivim imenom ali pa sama vsebina sporočila obljublja veliko lepih stvari, morate vedeti, da tako zelo lepo vse pač ne more biti. Ne odpirajte priponk. Ne odgovarjajte na sporočilo. Blokirajte pošiljatelja oziroma izbrišite pošto - desni klik na sporočilo > Neželeno > Blokiraj pošiljatelja (slika - klik za povečavo)

VEDNO preverite smiselnost povezave na katero nameravate klikniti

Če je naslov povezave podoben kot www.google.com/LinkRedirect.axd?LinkID=26657 ali www.google.nekaj.com/ to ni naslov od Googla.

Ne odpirajte "skrajšanih povezav" (https://goo.gl/GpZbpF), če ne poznate ali ne zaupate viru, ki povezavo objavi.

NIKOLI ne odgovarjajte na sporočila, ki vas sprašujejo po uporabniških imenih in geslih ali osebnih podatkih

Kadar dobite "nujno" sporočilo, ki od vas zahteva določene podatke ALI PA BOSTE IZGUBILI VSO POŠTO...ipd, je to seveda lažno sporočilo. Preverite smiselnost sporočila. Tako sporočilo je večinoma v ali angleščini ali pa izredno polomljeni (spletni prevajalniki) slovenščini. Noben ponudnik katerekoli spletne storitve od vas nikoli ne bo zaheval vaših podatkov za avtorizacijo z nameni, da se karkoli spremeni ali uredi (ker jih ne rabijo).

VEDNO zavrnite vklop USB ključa, če ne veste kje je bil pred tem

USB ključi so kot kapljično prenašanje prehlada in gripe.

NIKOLI ne klikajte po utripajočih, poskakujočih, barvitih, strašilnih, vabljivih...itd reklamah

Reklame vas lahko pretentajo v marsikaj. Problematične so ekstremno zavajujoče, kot je recimo okno, ki divje menja barva in vam izpisuje, da ste "zmagovalec na loteriji", "imate okužen računalnik", "rabite program za ogled posnetka", "ste ogroženi"...itd Vse take stvari prezrite.

Pri brskanju po spletu se svetuje raba programa Firefox - https://www.mozilla.org/en-US/firefox/all/ (na voljo tudi v slovenskem jeziku).
Firefoxu nato dodajte dodatek za blokiranje oglasov - https://adblockplus.org/

Namestitev dodatka

- preprosto kliknete na Install For Firefox
- v majhen polju, ki se pojavi zgoraj levo odobrite z allow
- v naslednjem oknu izberete install now

Varni na internetu - https://www.varninainternetu.si/

plata

Na sliki je običajna novejša matična plošča.

Matična plošča je "jedro računalnika" preko katerega so vse stvari povezane. Na matični plošči je procesor, pomnilnik (RAM), vodila za trdi disk, grafične in ostale kartice...itd

Del matične plošče na sliki (klik za povečavo), je del, ki je viden na zadnji strani računalnika. To je tisti del na katerega priklopite naprave.

PS 2 služi priklopu tipkovnice in miške. To vodilo obstaja že od 1987 in gre počasi iz uporabe. Zelen vtič je za miško, vijolični za tipkovnico. Če priklopite ali eno ali drugo v PS 2 vodilo, ko je računalnik že prižgan, ga boste morali ponovno zagnati. Za razliko od USB vodila PS 2 zazna priklopljene naprave samo ob zagonu računalnika.

USB 2 je USB vodilo, kjer številka 2 pomeni hitrost vodila. Naprave, ki jih priključite na USB vodilo, so zaznane nemudoma. Zaradi univerzalnosti vodila je nanj možno priklopite vrsto naprav.

USB 3 ima enako funkcijo kot USB 2, s to razliko, da je hitrejši (prenos podatkov preko vodila je hitrejši)

VGA v uporabi že od 1987, priklop omogoča analogen prenos slike iz računalnika na kompatibilno napravo, kot je zaslon ali projektor. Večinoma je modre barve.

DVI je novejši (1999) priklop, ki omogoča analogni in digitalni prenos slike iz iz računalnika na kompatibilno napravo. Večinoma je bele/kremne barve.

HDMI priklop omogoča digitalen prenos slike in zvoka iz računalnika na kompatibilno napravo, kot je projektor, zaslon, televizija...ipd

UTP je vhod za UTP kabel ali mrežni kabel - internet. Torej to je mrežna vtičnica.

Za uvod si morda lahko preberete članek: http://www.ranum.com/security/computer_security/editorials/dumb/

Kaj naredi antivirusni program?

1 - upočasni vaš računalnik
2 - če je plačljiv vas obvesti o virusu in ga morda tudi prepreči
3 - če je zastonj vas morda obvesti o virusu

Antivirusni program (AV) je placebo. Imate nameščen antivirus? Res? "Potem ste bolj varni" + prijazen nasmeh.

Lažen občutek, ki uporabnikom nudi iluzijo varnosti, zaradi česar postanejo malomarni in nepazljivi in se..."okužijo."

Obstaja več vrst groženj. Če se nekoliko posploši imamo dva načina "okužbe":

1 - problem povzroči uporabnik z nepazljivim ravnanjem (99% primerov)
2 - problem hočeš nočeš potrka na vrata zgolj samo s tem, da ste povezani na internet

Prva točka je na nek način že opisana v Varna raba. Preprosto povedano - vi ste tisti, ki je okužil računalnik.

Pod drugo točko recimo spadajo "črvi". Če imate plačljiv AV program in le ta ve za obstoj črva in njegovo delovanje potem imate neke objektivne možnosti. Če AV ne ve, potem ste pač eden od večih milijonov uporabnikov, ki ga je doletela negotova usoda.

Če imate "okužen" računalnik pomoč poiščite v RC. V primeru resnejših okužb vam ponovno naložimo računalnik (format in od začetka...). Pri tem je zelo koristo, če imate ažurno varnostno kopijo podatkov. Ne pozabite, za podatke ne odgovarjamo!

Trenutno je popularno kriptiranje podatkov. Z "okužbo" računalnika se vam kriptirajo (šifrirajo) podatki na trdem disku. Če prde do tega je edina obstoječa rešitev dekriptiranje v zameno za odkupnino, ki je vsak dan večja.

Najboljša zaščita pred virusi? Linux. Uporabljati Windows pomeni živeti nevarno.


Vsak zaposleni je upravičen do 1 NADGRADNJE operacijskega sistema Windows in do 1 licence programskega paketa Microsoft Office. Nadgradnja pomeni, da morate imeti obstoječo licenco, za katerokoli verzijo.

Ker nismo tehnična fakulteta programa MSDNAA ne moremo izvajati = nimamo programske opreme za študente.

Na podlagi pogodbe, ki jo je z Microsoft Slovenija sklenila Univerza v Ljubljani (ali morda celo ministerstvo), je potrebno za operacijski sistem Windows, licenco podaljšati vsakih 6 mesecev.

To velja SAMO za operacijski sistem Windows, ki smo vam ga na PRENOSNIK ali DOMAČI stacionarni računalnik naložili mi. Verzija Enterprise.

To NE VELJA za operacijski sistem Windows, ki je prišel s prenosnikom, ko je bil ta kupljen. To ne velja za stacionarne računalnike, ki se fizično nahajajo na fakulteti.

Preden vam licenca poteče vas bo sistem o tem opomnil - v spodnjem desnem kotu se bo izpisalo opozorilo, ozadje bo postalo črno.

Podaljšanje licence je hitro in preprosto (če ni nobenih drugih težav). Računalnik je, pred vklopom, potrebno priklopiti na fakultetno mrežo (ne, Eduroam ne šteje). S priklopom na fakultetno mrežo računalnik pride v stik s KMS strežnikom na univerzi in licenca se obnovi za nadaljnjih 6 mesecev. Če ste čakali predolgo vam bo sistem sam ponudil možnosti aktiviranja ob zagonu, v tem primeru izberite Aktivacija preko spleta.

Če vam ne uspe računalnik prinesite v RCFF.

keepass prenos

Geslo (in uporabniško ime) za: 3 različne poštne račune, domači računalnik, službeni računalnik, telefon, spletne nakupe, skype, sosedov internet, twitter, fb...itd naj NE bo enako. Če za vse storitve uporabljate enako geslo ste izredno ranljivi.

Hkrati je lahko nadležno v glavi imeti 10+ različnih kombinacij uporabniških imen in ustrezno kompleksnih gesel.

Zato je tu program KeePass. Za kaj gre? Program za vas ustvari shrambo v katero si lahko zapišete vaše podatke za avtorizacijo. Vedeti morate samo 1 geslo s katerim dostopate do vseh ostalih gesel. Shramba je kriptirana.

Pojdite na http://keepass.info/download.html in izberite Professional Edition - Portable. Ko se program prenese ga preprosto ekstrahirate v poljubno mapo. Namestitev (inštalacija) ni potrebna.

Program zaženete z dvojnim klikom na KeePass.exe

keepass master key



Ustvarite shrambo

Pojdite na File -> New in izberite poljubno ime in mesto za vašo shrambo. Gre za datoteko s končnico kdbx. To je datoteka v kateri bodo shranjena vaša gesla. Varnostna kopija te datoteke naj bo samoumevna.

V naslednjem oknu izberite Master Key, ki naj bo Master password. Geslo MORA biti daljše kot 10 znakov, vsebuje naj velike in male črke, številke in posebne znake. To geslo imate v glavi. To geslo ni NIKJER zapisano, to geslo ne boste NIKOLI pozabili!!! Več o geslih si preberite tukaj.

To je geslo, ki ga boste morali vpisati vsakič, ko boste hoteli odpreti shrambo.

Databse Settings - kliknite OK.

Če boste ustvarili več kot eno shrambo, različne shrambe odprete preko File -> Open -> Open File pri čemer izberete želeno kdbx datoteko.

keepass add entry
Dodajanje novega vnosa

Znotraj okna KeePass kliknite z desnim gumbom in izberite Add Entry. Izpolnite tako kot je to vidno na sliki (klik za povečavo). Torej vnesite ime vnosa, uporabniško ime in dvakrat isto geslo.

Vnos potrdite z OK, na kar je potrebno spremembo še SHRANITI. To storite z File -> Save ali s klikom na ikono diskete. Spremembe niso zavedene, dokler niso shranjene! Če hočeteprogram zapreti, ne da bi shranili, vas bo program na to opomnil.

Vsaka shramba ima lahko poljubno število vnosov.

Za vpogled v obsotječi vnos 2x kliknite na le tega in nato z enojnim klikom na ikono s tremi pikami. To bo prikazalo geslo.

Za dodatno pomoč pri rabi se obrnite na RCFF.